تفاوت ماهی قزل آلا و سالمون

 

این دو ماهی از یک خانواده هستند.اما گوشت بدن ماهی سالمون صورتی است. با توجه به اینکه ماهی سالمون منبع مناسبی برای ویتامین D و E محسوب می‌شود و نسبت به ماهیان دیگر امگا 3 و پروتئین بیشتری دارد، تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود دارد.

 

در حدی که برخی پرورش دهندگان ماهی قزل آلا، با تغییر سبد خوراک ماهی های غزل آلا در آخرین مراحل پرورش، گوشت آن ها را رنگی می‌کنند تا بتوانند به جای ماهی سالمون، گران‌تر بفروشند.

 

یک تکه از ماهی قزل آلا پرورشی را با یک قطعه ماهی قزل آلا رودخانه ای مقایسه کنید، متوجه تفاوت رنگ آن ها خواهید شد. ماهی وحشی شامل یک آنتی اکسیدان و یک ترکیب ضد التهابی می باشد که تحت عنوان آستاگزانتین شناخته می شود که آن را به رنگ قرمز روشن درمی آورد.

 

جالب است بدانید که این ترکیب یکی از دلایلی است که ماهی قزل آلا را به یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با چین و چروک تبدیل کرده است. ماهی قزل آلا وحشی با خوردن پلانکتون آستاگزانتین این ویژگی را به دست می آورد. اما ماهی پرورشی این مزیت را ندارد. در عوض، آن ها از پلت استفاده می کنند که حاوی ذرت GMO (ذرت مقاوم در برابر علف کش)  و باقی مانده حیوانات است.

 

اگر شما یک قطعه از ماهی پرورشی را می بینید که از نظر رنگ بهتر از نوع رودخانه ای آن است فریب نخورید. گاهی به ماهی پرورشی رنگ های افزودنی اضافه شده است تا بهتر به نظر برسد.

تفاوت ظاهری ماهی سالمون و قزل آلا

 

  • ماهی سالمون و تفاوت ظاهری آن با ماهی قزل آلا
  • دو مورد از مهم‌ترین تفاوت های ماهی سالمون و قزل آلا این است که:
  • نیمه پایین تن سالمون، بر خلاف قزل آلا خال ندارد.
  • فک بالای ماهی سالمون، هرگز از چشمش بالاتر نمی‌رود. اما فک قزل آلا همیشه بالاتر از چشم آن است.

 

ماهی سالمون

 

اسیدآمینه‌ی تیروزین موجود در این ماهی در بدن به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. به علاوه، سالمون، منبع مناسبی از ویتامین E و D نیز محسوب می‌شود.

این غذای دریایی سرشار از اسید چرب امگا 3 و پروتئین بوده و سطح استرس را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

ماهی سالمون کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است ولی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است. امگا 3 ها چربی‌های مفید و سالمی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست. این اسیدهای چرب ضروری مسئولیت محافظت از پوست، تقویت عملکرد قلب و افزایش سلامتی قلب را بر عهده دارند.

 

113 گرم از این ماهی 87 درصد از نیاز روزانه بدن به امگا 3 را تأمین می‌کند و این مقدار فراوان، اثرات بسیار مفیدی برای سیستم قلب و عروق خواهند گذاشت؛ از بروز حملات قلبی، ریتم‌های نامنظم قلب، لخته شدن خون درون رگ‌ها پیشگیری کرده و مقدار کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهد.

 

علاوه بر موارد ذکر شده، تحقیقات نشان داده مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مقدار استرس را در فرد به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

100 گرم از این ماهی، 180 کیلوکالری انرژی، 20 گــــــرم پروتئین و 11 گــــــرم چربی دارد.

خواص ماهی سالمون

* برای سلامت قلب و عروق مفید است.

* برای کاهش استرس مفید است.

* سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد.

* برای پیشگیری و کنترل فشارخون بالا مفید است.

* عملکرد مغز را تقویت می‌کند.

* از پوست در مقابل اشعه UV محافظت می‌کند.

ماهی قزل‌آلا

 

در گروه ماهی‌های چرب جای می‌گیرد اما کمترین میزان چربی را در این گروه دارد.

این ماهی از منابع مناسب پتاسیم است؛ بنابراین فشارخونی‌ها می‌توانند در میان انواع ماهی، قزل‌آلا را برای تأمین پروتئین مورد نیازشان انتخاب کنند.ماهی قزل آلا بیشترین امگا 3 را دارد

بر اساس تحقیق یاد شده، سر و کبد ماهی بیشترین میزان امگا سه را داراست؛ به همین دلیل به شرکت‌های دارویی تولیدکننده‌ی کپسول امگا سه توصیه می‌کنیم برای تهیه‌ی این کپسول از این دو عضو ماهی بیشتر استفاده کنند.»

100 گرم از این ماهی، 112 کیلوکالری انرژی، 19 گــــــرم پروتئین و 4 گــــــرم چربی دارد.

خواص ماهی قزل آلا

  • تناسب اندام به دلیل پروتئین موجود در آن ، و اسیدهای چرب امگا 3 و دارای ویتامین های A، B، D
  • تنظیم قند خون، ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D، است که هر سه تای آنها سطح انسولین در بدن را تنظیم میکند.
  • اسیدهای چرب امگا 3  و اسید های آمینه موجود در ماهی قزل آلا به کاهش کلسترول،  انعطاف پذیری شریان ها و تقویت ماهیچه های قلب و ترمیم بافت عروق  کمک میکند.
  • ماهی قزل آلا نیز شانس ابتلا به  سرطان را کاهش می دهد.
  • برای چشم مفید است. ماهی قزل آلا شامل چربی های امگا 3 و اسیدهای آمینه است که در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، کوری، خستگی چشم، خشکی و شبکیه کمک می کند.
  • ماهی قزل آلا منبع غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، است که نقش بسیار مهمی در کارکرد مغز دارد. چربی امگا 3 نیز  ضد التهاب است.

تشخیص قزل پرورشی و سالمون آزاد

 

چگونه می توانید تشخیص دهید که یک ماهی وحشی و یا پرورشی می باشد؟ ماهی قزل آلا پرورشی صورتی روشن است (تقریبا نارنجی) و دارای یک درخشش ، بدون رنگ قرمز پر رنگ است. ماهی قزل آلا وحشی بسیار لاغر است به طوری که قسمت های چربی ، خطوط سفیدی که شما در گوشت می ببینید، بسیار نازک هستند. اگر ماهی صورتی رنگ پریده با خطوط سفید چربی زیاد است، ماهی قزل آلا پرورشی است.

 

بر روی کاغذ ماهی وحشی برنده این مقایسه است. این ماهی دارای ارزش غذایی بالاتری می باشد. و شامل آنتی بیوتیک ها یا مواد افزودنی مصنوعی نیست. و از همه مهم تر، آن است که به طور طبیعی از محیط زیست صید می شود. تا جایی که می توانید از ماهی های پرورشی استفاده نکنید. اما مواقعی وجود دارد که شما گزینه دیگری به جز ماهی پرورشی ندارید.

 

به یاد داشته باشید که ماهی پرورشی هنوز دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی مورد نیاز ما می باشد. اما سعی کنید تعداد دفعاتی که در ماه از ماهی پرورشی مصرف می کنید را کاهش دهید. در هنگام سفارش ماهی قزل آلا در رستوران ها نیز دقت کنید و این موضوع را از گارسون سوال کنید. مزه ماهی وحشی تازه بسیار بهتر از ماهی فریزری می باشد پس تا جایی که می توانید از ماهی تازه استفاده کنید.

منابع:تبیان ،بهترین پاسخ ، پیام سلامت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *